www.Scriptorium.dk

www.Scriptorium.dk

Hvert enkelt værk er en autentisk håndlavet kopi

Genskabt i en kunstnerisk høj kvalitet, der er tro mod de oprindelige middelalderhåndskrifter.

Et alternativ atypisk modspil til nutidens digitaliserede typografi, der kun fungerer via elektricitet eller batterier, der efterhånden har fortrængt det håndskrevne ord helt.

Håndlavede rekonstruktioner af middelalder manuskripter

Projektet Scriptorium opstod i 2006, dels fra selvstudier af fransk og engelsk middelalderhistorie og dels som direkte videreudvikling af mit studie flagskib, projektet www.jeanne-darc.info Jeg rekonstruerer middelalderhåndskrifter og bog miniaturer med stor detaljeret skønhed og høj kunstnerisk kvalitet. Genskabt ud fra egne teknikker, så de ligner flere hundrede års gamle oprindelige middelalder bogillustrationer.  Alle værker malet i hånden. Papiret er fint kunstnerpapir, som jeg selv bearbejder ”gammelt”, så det ser smukt ud med patina og ælde. Derved skaber jeg en illusion af, at man står med et originalt bogmaleri, som kunne være 500 år gammelt.

Hvad?

Hvert enkelt værk er en autentisk håndlavet kopi, fremstillet ud fra den idé, at historiske illustrationer ikke kun kan opleves i bøger og på museer eller via elektroniske medier, men også som konkret kunst der kan glæde og ejes af alle. Projektet Scriptorium ide grundlag, er at genskaber og rekonstruerer historisk, illustreret kunsthåndværk gerne så nøjagtigt som muligt. Alle værker bliver fremstillet i eget atelier, og er skabt af materialer med og af høj kvalitet.

Hvordan?

I alle mine værker, er der fokus på at alt ser ægte ud og virker, som de er produceret i den givne tidsperiode. Jeg bestræber mig på at genskabe motiverne i en kunstnerisk høj kvalitet, der er tro mod de oprindelige middelalderhåndskrifter. Det er billedernes kendetegn at det opleves som om det er gamle. Som en enkelt side taget direkte ud af en gammel håndlavet bog fra Middelalderen, eller som et fresko motiv lige taget ned af kirkemuren!

Hvorfor?

Dels for at hylde et unikt historisk grafisk kunsthåndværk, illumination og bog kunsten. Det kan også opleves som et anderledes og atypisk modspil til nutidens digitaliserede typografi, der kun fungerer via elektricitet eller batterier, der efterhånden har fortrængt det håndskrevne ord helt. Ved at rekonstruerer de oprindelige skrifter og historiske illustrationer, kan det også bruges som et bidrag til udvikling og forståelse i både historieforskning og i uddannelsesmæssig sammenhænge. Sidst men ikke mindst, at genfremstille et oprindeligt kunsthåndværk, der henvender sig til alle historisk- og kunst-interesserede og som er fuld af historie, religiøs værdighed og sjæl.

Som uddannet grafisk designer har jeg genfundet mit fags oprindelige rødder i illuminations kunsten. Her kan jeg opleve både typografisk design, der nogle gange minder om ulæseligt wild style grafitti, men også støder på figurer og  landskaber, fantastiske ornamenter og farverige mønstre. Skæve og forvredet perspektiver. Det er en vidunderlig proces at genskabe disse værker, der i meditative sammenhænge kan skaber et filosofisk link, til en skrivermunk eller illuminator (illustrator) 500-600 år tilbage. Det er også er rart alternativ til nutidens grafisk design, der efterhånden kun opstår på computer og via musekliks. Sidst men ikke mindst, det er dansk kunsthåndværk, man ikke finder andre steder – og alle værker er unika.